Видове оръжия
(1) Оръжията биват
а) оръжия за близък бой, които включват
- нож (до 30 см.)
- къс меч (31-100 см.)
- дълъг меч (над 100 см.)
- брадва (обща дължина до 150 см.)
- чук (обща дължина до 150 см.)
- късо копие (до 100 см.)
- дълго копие (до 200 см.)
- боздуган (до 50 см. дължина на дръжката и до 30 см. дължина на веригата)
- бойна тояга/магьоснически жезъл (до 200 см.)
- други – всички оръжия, непосочени по-горе (напр. алебарди), включително оръжия, характерни за определени географски райони, култури и/или исторически епохи (напр. катана, ромфея и др.). В зависимост от вида на оръжието, за него важат ограниченията, посочени за оръжието, което има най-голямо сходство (напр. алебарда – дълго копие и т.н.).
По изключение са допустими оръжия, които надхвърлят общите ограничения за дължина (особено големи оръжия - ОГО), ако са безопасни и не нарушават в твърде голяма степен цялостната визия на играта. Решение за допускането на такива оръжия се взима от организаторите на конкретната игра.
б) оръжия за бой от разстояние
- лък и стрели
- нож за хвърляне (до 20 см.)
- копие за хвърляне (до 100 см.)
- арбалет и стрели
- прашка
- огнестрелни оръжия
- други - всички оръжия, непосочени по-горе (напр. шурикени)
в) щитове
- бъклъри
- „нормални” щитове – не им знам имената какви биват
- скутуми и др. под. „големи” щитове
- други
(2) Задължително при използването на по-големи оръжия, които в реалността биха били по-тежки, тежестта им се отиграва в ролевата игра – с по-бавно боравене с тях, по-бърза умора и т.н., като може да се вземат предвид индивидуалните физически възможности на играча, отразени в неговия външен вид, и физическата му подготовка, отразена в историята на неговия персонаж.
(3) Допустимо щитове да не се носят в ръка, а закачени някъде по тялото.
Носене на комбинации от оръжия
(4) Всеки играч може да донесе колкото и каквито оръжия желае и персонажът му да ги сменя по време на играта, освен ако организаторите на конкретната игра изрично не са предвидили друго в специфичните правила. При смяната обаче играчът следва стриктно да се ръководи от това какъв е неговият персонаж и каква е историята на този персонаж. Например твърде слабо вероятно е един селски стражар да е еднакво опитен с различни видове оръжия. Един посветен магьосник е твърде малко вероятно да също така и майстор на меча. Но един професионален войник спокойно може да умее да се бие както с копие и щит, така и с меч и щит и също така дае приличен стрелец с лък и да си сменя екипировката в зависимост от потребностите. В случаи като последния промяната на екипировка е напълно в реда на нещата, но в други, като този с магьосника, може да изисква смяна на персонажа на играча. Моля консултирайте се с организаторите преди конкретната игра за вашия индивидуален случай.
(5) Въпреки липсата на ограничения какво играчът може да е донесъл и да има в рамките на играта, съществуват ограничения относно това какво може да носи и да ползва едновременно:
- Максимум един нож за хвърляне/друго оръжие за хвърляне (напр. шурикен), ако има едно или повече оръжия за близък бой с дължина над 30 см. (на всяко);
- Максимум пет ножа за хвърляне/друго оръжие за хвърляне (напр. шурикен), ако няма оръжия за близък бой с дължина над 30 см. (на всяко);
- Магьосник с до ХХ точки енергия –
- Магьосник с до Х точки енергия –
Видове брони
(6) За целите на тези правила дрехите/костюмите от плат се третират като „брони от плат”, с изключение на гамбезоните (вж. по-долу)
(7) Броните биват
а) брони от плат (дрехи) – не дават точки защита (персонажът умира след първия удар)
б) брони от кожа – дават 1 точка защита (персонажът умира след втория удар)
в) брони от метал – дават 2 точки защита (персонажът умира след трерия удар)
г) други брони – брони от други материали, които се приравняват към кожените брони
д) при съвременни ларпове – бронежилетки/кевлар - непробиваеми
( За брони от метал се считат единствено броните, изработени от метал, независимо от вида на метала. Станиолът не се счита за метал. Броня, която е изработена от друг материал и покрита с материал, наподобяващ външо метал, не се счита за метална. Броня, изработена от друг материал и покрита с метал, се счита за метална.
(9) Гамбезонът дава 1 точка защита
(10) Брони, изработени от различни видове пластмаси, балатум и др., както и от дърво, подобни, дават 1 точка защита.
(11) Изключения от правилата по т. 7 и 9 могат да се допускат по преценка на организаторите за изключително добре изработени брони с много автентичен вид. Ако са налични такива изключения, се свеждат до знанието на всички участници в играта преди началото й.
Смесени брони
(12) ако бронята на торса е обшита отпред с метални плочки, но гърбът е само от кожа, за да се счита за убит, персонажът трябва да бъде ударен три пъти в предната част ИЛИ два пъти в гърба. Същата логика се прилага при крайниците – ако играчът има метален набедреник, но от коляното надолу кракът е покрит с кожа, крайникът е неизползваем след два удара под коляното, но след три удара в зоната, покрита с металния набедреник и т.н.
(13) ако една дреха или кожена броня има само отделни елементи от метал – например 3-4 метални плочки, това НЕ се счита за метална броня. Броят точки защита се определя от преобладаващия материал. Консултирайте се с организаторите преди играта.
(14) Когато една зона е покрита с повече от един вид броня (напр. всеки има дреха под металната ризница или пък даден играч е облякъл кожена броня или гамбезон и отгоре метална ризница и т.н.), броят точки на защита се изчислява като се взима предвид само материалът, който дава повече точки. Например: при облечена кожена броня и отгоре ризница: крайният брой точки е равен на точките, които се получават от облечената ризница и е 2, а НЕ 2 точки от ризницата плюс 1 от кожената броня.
(15) Изключение от горното правило е когато има две метални брони или метална броня и ризница (например метална ризница и над нея метален нагръдник). В този случай броят точки защита на торса 3.
Съвременни ларпове и защита от огнестрелни оръжия и хладни оръжия
(16) Защита от огнестрелни оръжия може да даде единствено бронежилетка. За бронежилетка/кевлар се считат единствено жилетките, използвани в еърсофт игрите???
Кожените дрехи/шлифери при тези игри не се считат за „кожена броня” и не спират удар с нож, още по-малко спират куршуми.
Степен на покритие
(17) За покрити от броня се считат онези части от тялото, които реално са покрити. Ако например протектор за ръка покрива 70% от ръката и удаът попадне някъде в останалите 30%, те не се считат за запазени от протектора и ръката става неизползваема.
Шлемове
(18) Шлемове: шлемовете не добавят допълнителни точки за защита никъде по тялото. Те са част от костюма и могат да пазят от случайни удари.
Отчитане на удари и поражения
(19) Всички оръжия за близък бой и проектилите на метателните оръжия нанасят по 1 т. поражение.
(20) Ударите с щит не нанасят поражение.
(21) След получаване в торса на толкова точки поражение, колкото предполага бронята съгласно т. 6, персонажът се счита за убит.
(22) След получаване в крайник на толкова точки поражение, колкото предполага бронята съгласно т. 6, крайникът става неизползваем.
(23) Раняване – получаване на точки поражение в защитен от броня торс или в крайник, задължително се отиграва адекватно като раняване – затруднено движение, болка, загуба на кръв и т.н., адеквано на тежестта на „раната”. Тежки рани водят до смърт след около 5 минути, ако на ранения не бъде оказана помощ от някакъв вид (превръзване/спиране на кръвта, магическо излекуване).
(24) Недобре маркирани (много слаби) удари не се отчитат
(25) Удари с неадекватно спрямо бронята оръжие не се отчитат – пример: играч с малко ножче нанася три скоростни удара в торса на играч с метална плочеста броня.
(26) Слаби удари в пръстите/частта на ръката под китката, не се отчитат
(27) Бойните тояги и дръжките на оръжия, които в реалността са изработени от дърво, не нанасят поражения на метални брони.
Изхабяване/поправка на брони и оръжия
(28) Бронята се „изхабява”/”разрушава” при понасяне на определен брой поражения в зависимост от вида й, докато персонажът не умре. В зависимост от правилата на конкретния ларп, при завръщане на персонажа или на играча в игра може да се наага или да не се налага извършването на някакво действие с цел „поправянето” й (напр. посещение при ковач).
(29) В общия случай оръжията и щитовете не се „изхабяват”/”разрушават”. При конкетни игри това правило може да бъде променено.